סדר פסח

סדר פסח / ליל הסדר - ההגדה, סימני הסדר, ברכות לסדר פסח, ועוד...

סדר פסח / ליל הסדר

ברוכים הבאים לאתר פסח עם חב"ד.

באתר מידע תורני מקיף על הלכות ומנהגי חג הפסח, ההכנות לחג, הכשרת הבית והמטבח, מידע על כשרות האוכל לפסח ועוד.

בנוסף ניתן לערוך מכירת חמץ בקלות ובהידור אונליין, וגם לקיים את מצוות "קמחא דפסחא".

התרומה מאובטחת באמצעות ביט או אשראי והקבלה מוכרת לצרכי מס לפי סעיף 46.

תוכן עניינים

סדר פסח / ליל הסדר

לאחר שלמדנו את הלכות ומנהגי ערב פסח, וההכנות לחג פסח, נבאר כעת בהרחבה את מנהגי ליל הסדר ופירוט סימני הסדר.

בליל חג הפסח ט"ו בניסן נאספים בני המשפחה יחד לערוך את סדר פסח – ליל הסדר, ומציינים את נס יציאת מצרים.

הלילה מתאפיין בכך שיושבים כמו בני מלכים ומצווה להרבות בכלים נאים, וכמו כן יש מצווה לשתות ארבע כוסות יין, ולאכול מצה שמורה עבודה יד שנעשתה לשם מצוות מצה.

השנה ליל הסדר 2024 יחול בתאריך 22/04/2024 ליל ט"ו ניסן, ראו כאן את זמני הדלקת נרות של חג הפסח השנה.

מצורף קליף וידאו קצר באדיבות ערוץ יהדותון המדגים את סדר פסח, בהמשך העמוד תקראו  גם מדריך כתוב מפורט.

הכנות לסדר פסח

בליל הסדר ישנם מאכלים מיוחדים המהווים סימנים אותם מסדרים על גבי קערת הפסח.

זכרו קודם הפסח להתארגן עם סימני הסדר פסח הבאים בנוסף לארוחת החג שמגישים בסעודה:

סימני הסדר

  • מרור – חסה או חזרת.
  • כרפס – ירק שטובלים במי מלח המכונה בשם כרפס, בחב"ד נוהגים להשתמש בתפוח אדמה או בצל.
  • זרוע – עשויה מגרון עוף צלוי (את הזרוע לא אוכלים אלא רק מניחים בקערת הסדר.)
  • חרוסת -תערובת של תפוח, אגס, אגוזים וקצת יין.
  • ביצה קשה  – זכר לקרבן חגיגה.
  • מי מלח – לצורך הטיבול של הכרפס.

רשימת מוצרים נוספים

  • מצה שמורה עבודת יד ליל הסדר, (לפחות 3 מצות).
  • יין / מיץ ענבים עבור 4 כוסות לכל אחד מהמשתתפים.
  • הגדה של פסח
  • כרית עבור ההסיבה.
  • כוס קטנה המכילה 86 סמ"ק עבור שתיית 4 כוסות.

מצוות סיפור ההגדה

מצווה גדולה לספר בסיפורי יציאת מצרים בליל הסדר וכתוב בספרים הקדושים "כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח".

"יציאת מצרים" תופסת מקום מרכזי בקרב העם יהודי כפי שמצווה התורה:

"לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"

תפקיד הילדים

יש חשיבות ומצווה לספר לילדים את סיפורי יציאת מצרים כמו שכתוב בתורה "והגדת לבנך ביום ההוא לאמור בעבור זה עשה השם לי בצאתי ממצרים".

סימני ליל הסדר

בסדר פסח יש סימנים אשר מתנהלים על פיהם:

קדש, ורחץ, כרפס, יחץ, מגיד, רחצה, מוציא, מצה, מרור, כורך, שולחן עורך, צפון, ברך הלל, נרצה.

בהמשך נפרט בהרחבה אודות כל סימן.

לאורך ליל הסדר נשתמש בהגדה של פסח.

ברכה / ברכות לסדר פסח

למעשה חכמים לא תיקנו ברכה או ברכות לסדר פסח, ואין ברכה על ההגדה.

נשאלת השאלה: מדוע לא תיקנו חז"ל ברכה לסדר פסח? הרי קריאת ההגדה בליל הסדר היא מצווה כמו כל המצוות והלכה היא שלפני שמקיימים מצווה יש לברך ברכה.

בביאורי הרבי מליובאוויטש על ההגדה מובאים מספר הסברים מדוע אין ברכה לסדר פסח ונצטט את ההסברים שהובאו לפי הסדר:

  • מצווה ההגדה היא פרט במצוות התורה לזכור את יציאת מצרים, ובגלל שכבר אמרו בנוסח הקידוש "זכר ליציאת מצרים" כבר קיימו את המצווה ואת הברכה, ולכן אין צורך לתקן עוד ברכות לסדר פסח.
  • הסבר נוסף דומה להסבר הקודם משום שמקיימים את המצווה בשעת קריאת שמע שמזכירים בפרשייה השלישית את יציאת מצרים ולכן לא תיקנו חז"ל ברכה נוספת.
  • הסיבה שחכמים לא תיקנו ברכה לסדר פסח משום שברכה מתקנים רק על מצווה שיש לה שיעור, אבל המצווה לספר ביציאת מצרים אין לה שיעור ובדיבור כל שהוא יוצאים ידי חובה.
  • כל ההגדה של פסח נחשבת ברכות לסדר פסח, ובמיוחד הסיום והחותם של ההגדה ברכת אשר גאלנו, ולכן לא שייך לתקן ברכה לברכה.
  • מפני שהברכה לא רציפה אלא עם הפסקות לכן לא תקנו חכמים ברכה לפני אמירת ההגדה.

קדש – קידוש ליל הסדר

הקידוש פותח את סדר פסח כמו בכל חג ושבת שמציינים את כניסתו בקידוש על היין.

הקידוש מכיל שלושה ברכות לסדר פסח הברכה הראשונה היא "בורא פרי הגפן".

לאחר מכן ברכה על חג הפסח המסיימת ב מילים "מקדש ישראל והזמנים"

ובסוף ברכת" שהחיינו".

ורחץ – נטילת ידים לאכילת כרפס

נטילת הידיים ללא ברכה, בהמשך ניטול ידים שוב עם ברכה לפני אכילת המצה.

שתי סיבות נאמרו מדוע נוטלים ידים כעת שעדין לא ניגשים לסעודה.

א. משום שאוכלים לאחר הנטילה ירק טבול במי מלח ויש כלל שדבר שטיבולו במשקה טעון ברכה.

ב. אנו רוצים להתמיה את התינוקות שישאלו "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" ולכן עושים פעולות חריגות – נטילת ידים ללא ברכה .

כרפס

הכרפס הוא מין ירק, כיום מנהג חב"ד לקחת תפוח אדמה או בצל לטבול במי מלח, לברך בורא פרי האדמה ולאכול בכמות קטנה מכזית. (כזית היא מדת נפח אם נתרגם לגרם בתפוח אדמה מדובר על בערך 17 גרם)

השם כרפס שמכוון על אכילת ירק, הוא מלשון ס' פרך (שקוראים את המילה כרפס בצורה הפוכה)

ס' בגימטריא 60, מכוון על 60 ריבוא יהודים שעבדו בפרך במצרים. (ריבוא= 10,000 כלומר 60 ריבוא = 600,000 )

  • בשעת הברכה על הכרפס, יש לכוון גם על אכילת המרור שבהמשך הערב.

יחץ

לוקחים את המצה האמצעית מתוך שלושת המצות וחוצים לשנים, את החלק הקטן מייעדים למצוות מצה, ואת החלק הגדול שומרים לאפיקומן.

מנהג חב"ד להחביא את החלק של האפיקומן בין שני הכרים במקום ידוע, בלי ענייני גניבות וכדומה כמקובל בחלק בחלק מהעדות בעם ישראל.

מגיד – אמירת הגדה של פסח (ברכות לסדר פסח)

כעת קוראים את ההגדה יש לשים דגש על הילדים אשר להם תפקיד מרכזי בלילה הנוכחי.

תחילה הילדים שואלים מה נשתנה, ארבע שאלות למה פסח שונה משאר החגים בארבעה פרטים ואז האבא עונה על השאלות באמצעות סיפור ההגדה.

כפי שכתבנו המצווה לספר את סיפורי יציאת מצרים בליל הסדר היא מצוות עשה מהתורה.

נוסח ה-הגדה של פסח הוא קצת ארוך באם לא מתאפשר שיקראו כולם יחד את כל ההגדה, אזי לכל הפחות יש לקרוא את החלקים העיקריים שהם:

  1. "עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם וַיּוֹצִיאֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה". עד סוף הקטע "וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח".
  2. מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו עד סוף הסימנים של רבי יהודה דצ"כ עד"ש באח"ב.
  3. הקטע שמדבר על פסח מצה ומרור.
  4. ברכה של סיום ההגדה.

קראו עוד בהרחבה על תהליך וסדר אמירת הגדה של פסח וסיפור יציאת מצרים.

רחצה – נטילת ידים לסעודת ליל הסדר

נטילת ידים לסעודה ומברכים "על נטילת ידים".

מוציא מצה

מקיימים את מצוות הלילה על ידי אכילת מצה יש להקפיד שיהיה 2 מצות שלמות מה שנקרא "לחם משנה" כמו בכל שבת וחג.

מברכים שתי ברכות לסדר פסח קודם אכילת המצה, ברכת המוציא וברכת "על אכילת מצה".

המנהג שכל אחד מבני הבית מברך את שתי הברכות.

בכדי לקיים את המצווה יש לאכול בסדר פסח לכל הפחות כמות של כזית מצה (בערך 1/3 מצה תלוי בעוביה) מנהג חב"ד לאכול כמות כפולה, כזית מהמצה העליונה וכזית מהמצה האמצעית משום שיש ספק איזה משני המצות ברכת המצה מכוונת.

את המצה אוכלים בדרך של הסיבה.

מרור

אוכלים מרור זכר לשעבוד והמרירות שהיה לעם ישראל במצרים.

המנהג לקחת עלי חסה בכמות של כזית סביבות ה-19 גרם, יש שנוהגים להדר ולקחת חזרת חריפה נקרא ביידיש "חריין".

טובלים את המרור בחרוסת מחזיקים אותו ביד ימין, מברכים על אכילת מרור ואוכלים ללא הסיבה, משום שבמרור מתבטא הקושי שבגלות ולא ה"בני מלכים".

את המרור יש לאכול באופן רציף בטווח של כ-4 דקות. (שיעור אכילת פרס בהגדרה ההלכתית)

כורך

כורכים מרור בתוך שתי חתיכות מצה כמו כריך, כדוגמת הלל הזקן אשר היה כורך פסח מצה ומרור בזמן שבית המקדש היה קיים.

את הכורך אוכלים בהסיבה ואומרים "כן עשה הלל בזמן שבית המקדש היה קיים וכו".

שולחן עורך

  • אוכלים סעודת חג לכבוד חג הפסח ומצווה להרבות במאכלים מכובדים, כמו בכל חג מגישים בסעודה בשר ודגים.
  • את הסעודה פותחים באכילת הביצה שמסימני הקערה זכר לקרבן חגיגה שהיה בזמן שבית המקדש קיים.
  • לא אוכלים בשר צלוי בליל הסדר כדי שלא יראה דומה לקרבן הפסח שהיה נאכל באופן של צלי בזמן שבית המקדש היה קיים.
  • בחב"ד הקפדה גדולה לא להרטיב את המצות ראו בהרחבה הזהירות ממצה שרויה.

צפון

  • אוכלים את האפיקומן שהצפנו אותו מלשון מחבוא בתחילת הטקס של ליל הסדר, אכילת האפיקומן היא היא הקינוח לסעודה שלאחריה לא אוכלים עוד מאכלים אחרים
  • אם מצת האפיקומן נאבדה ניתן לקחת מצה אחרת.

ברך – ברכת המזון של ארוחת ליל הסדר

כעת לאחר הסעודה מגיע השלב של ברכת המזון וקודם ברכת המזון המנהג למזוג כוס יין לכבוד אליהו הנביא, הכוס נשארת על שולחן סדר פסח עד סיום הסעודה.

מיד לאחר מזיגת הכוס של אליהו מוזגים כוס שלישית ועליה מברכים את ברכת המזון.

הלל נרצה – ברכות לסדר פסח

כפי שכתבנו לעיל אין ברכה לסדר פסח אלא הכוונה שבסיום הערב אומרים מזמורי הלל כשבח לבורא עולם-הקב"ה ובטוחים אנו שהתקבלו תפלותינו אצל הקב"ה לרצון.

למכור חמץ

באמצעות אתר חג הפסח של בית חב"ד ניתן לערוך מכירת החמץ דרך האינטרנט וכמו כן לתת תרומת קמחא דפסחא.

סדר פסח | ליל הסדר | ברכה / ברכות לסדר פסח

מכירת חמץ

מכירת חמץ בהידור ובקלות אונליין!

מקומות החמץ:
מנהג ישראל לתת תרומה במכירת החמץ: התרומה לפעילות של חב"ד בשדרות עם החיילים ותושבי הדרום!

אפשר לפנות אלינו גם באמצעות Whatsapp

קמחא דפסחא

תרמו את צרכי החג למשפחות נזקקות חולים וקשישים תושבי הדרום בקו האש

[התרומה באמצעות חב"ד בשדרות]

פרויקט מצה לחייל

תרמו ערכת מצה שמורה שתחולק לחיילי צה"ל בדרום לפני חג הפסח!

[התרומה באמצעות חב"ד בשדרות]