האם מותר לאכול מצות לפני פסח?

האם מותר לאכול מצות לפני פסח? – התשובה עם כל הפרטים לפניכם!

האם מותר לאכול מצות לפני פסח?

ביום י"ד ניסן (השנה 12/04/2025) אסור לאכול מצה, בכל הימים שלפני זה מותר לאכול מצות.

למנהג חב"ד: מהדרים לא לאכול מצה במשך 30 יום קודם הפסח.

העניקו סלי מזון למשפחות נזקקות, קשישים וגלמודים כדי שיוכלו לחגוג את החג בכבוד וברווחה.

בזכותכם נשמח עוד משפחה בחג!

הקבלה מוכרת למס לפי סעיף 46

התרומה למשפחות נזקקות ונפגעי טרור תושבי הדרום בשדרות ועוטף עזה

מכירת חמץ עם חב"ד תשפ"ה 2025

מכירת חמץ עם חב"ד >> זה קל ופשוט.

מכרו עכשיו את החמץ דרך האתר בקלות ובהידור!

תוכן עניינים

האם מותר לאכול מצות לפני פסח? 

אסור לאכול מצה לפני חג הפסח מקורו של איסור זה אינו מן התורה, אלא מתקנות חכמים, שביקשו להעניק משמעות מיוחדת לאכילת המצה בליל הסדר, ובכך להבדיל אותה משאר ימות השנה.

ע"פ הדין וכפי שיבואר בהרחבה בהמשך האיסור נאמר רק על יום י"ד החל מעלות השחר.

ישנם שיטות בהלכה הסבורים שהאיסור מתחיל כבר מיום ראש חודש ניסן.

ושיטת חב"ד להדר לא לאכול מצה כבר שלושים יום לפני חג הפסח.

האם מותר לאכול מצת חמץ בבוקר יום י"ד

יש להחמיר וגם מצה שהיא חמץ אין לאכול בבוקר ביום י"ד ניסן למרות העובדה שלא יוצאים בה ידי חובת המצווה, אלא מכניסים אותה לתוך המכירת חמץ לפני פסח.

הסיבה לכך משום שגם מצות חמץ לא כולן חמץ ודאי, והם נראים וכן גם טעמם דומה למצות פסח, מסיבה זו מחמירים ולא אוכלים אותם ביום י"ד ניסן.

שורשי האיסור בתלמוד לאיסור אכילת מצה לפני ליל הסדר

התלמוד הירושלמי משווה את אכילת המצה לפני ליל הסדר למצב בו ארוס בא על ארוסתו בבית חמיו, לפני החתונה עצמה. דימוי זה מבטא את הרעיון שהמצה בליל הסדר היא בעלת משמעות מיוחדת, ואין לזלזל בה על ידי אכילתה לפני המועד.

הגמרא אינה מפרטת את המועד המדויק בו מתחיל האיסור, אלא מציינת באופן כללי את "ערב פסח". עם זאת, ניתן להבין מתוך הסוגיה שהכוונה היא ליום י"ד בניסן ולא לימים שקדמו לו. הסבר זה מתבסס על ההבנה שהאיסור בא להבדיל בין אכילת המצה כחלק מסעודת החג, לבין אכילתה כמאכל רגיל.

פסיקת ההלכה הראשונים והאחרונים

הרמב"ם בספרו "משנה תורה" (הלכות חמץ ומצה, פרק ו', הלכה י"ג), פוסק באופן חד משמעי שאסור לאכול מצה בערב פסח, ואינו מפרט מגבלות נוספות על האיסור.

לעומתו, הרא"ש (רבי אשר בן יחיאל), בפירושו לתלמוד מציין שיש הנוהגים שלא לאכול מצה מראש חודש ניסן, ויש הנוהגים שלא לאכול מצה שלושים יום לפני הפסח. הרא"ש עצמו אינו פוסק הלכה בנושא זה, אלא מציין את המנהגים השונים בלבד.

הטור (רבי יעקב בן אשר) בספרו "ארבעה טורים" (אורח חיים, סימן תע"א) מביא את דברי הרמב"ם והרא"ש, וקובע כי ההלכה היא שאסור לאכול מצה בערב פסח, אך אינו מכריע בין המנהגים השונים.

הרמ"א (רבי משה איסרליש), בהגהותיו לשולחן ערוך סימן תע"א פוסק כדעת הרמב"ם, שאסור לאכול מצה בערב פסח וזה לשונו: "אבל מצה שיוצאין בה בלילה אסורים לאכול כל יום ארבעה עשר". (למרות שהדברים נאמרו בשם הרמ"א אבל נראה שגם השולחן ערוך מסכים לדבריו)

המשנה ברורה (רבי ישראל מאיר הכהן), בביאורו לשולחן ערוך, מרחיב את הדיון בנושא ואומר שלפי פשט ההלכה האיסור לאכול מצה בערב פסח מתחיל מעלות השחר, ועד לזמן אכילת המצה בליל הסדר. כלומר, מותר לאכול מצה עד עלות השחר של ערב פסח, ולאחר מכן נכנס האיסור לתוקף.

אמנם ממשיך המשנה ברורה: שיש נוהגים שלא לאכול מצה מראש חודש ניסן.

אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך הרב גם הוא פוסק שאסור לאכול מצה בערב פסח וכותב כדברים הבאים בסימן סימן תע"א סעיף ד':

קודם שעה עשירית מותר לאכול פת על דרך שנתבאר בסימן רמ"ט. ומה היא הפת שיאכל? שהרי חמץ אינו יכול לאכול משעה חמישית ואילך, ומצה אינו יכול לאכול כל היום מעמוד השחר ואילך, שאמרו חכמים: כל האוכל מצה בערב פסח, כאילו בועל ארוסתו בבית חמיו קודם שיכניסנה לחופה לברך עליה שבע ברכות, ומכין אותו מכת מרדות. הא אינו יכול לאכול אלא מצה עשירה, דהיינו שעירב בה מי פירות, שלא אסרו חכמים לאכול בערב פסח אלא מצה שאדם יכול לצאת בה ידי חובתו בלילה, אבל מצה עשירה אין יוצאין בה כמו שנתבאר בסימן תס"ב, עיין שם כל פרטי דין זה:

סיבת האיסור

הסיבה לאיסור אכילת מצה לפני פסח נובע מהרצון להבליט את ייחודה של המצה בליל הסדר. המצה, שהיא לחם העוני, מסמלת את יציאת מצרים ואת החירות של עם ישראל. אכילתה בליל הסדר היא מצווה חשובה, ועל כן יש להכין את הגוף והנפש לקראתה וכפי שכותב המשנה ברורה "כדי שיהיה היכר לאכילתה בערב". 

מנהג חב"ד

בקרב חסידות חב"ד, המנהג הוא להחמיר ולהימנע מאכילת מצה שלושים יום לפני הפסח. מנהג זה מבטא את החשיבות העצומה.

ההבדל בין מצה רגילה למצה עשירה

הדיון סביב אכילת מצה לפני פסח אינו מסתיים במצה הרגילה, העשויה מקמח ומים בלבד. קיימת קטגוריה נוספת של מצות, המכונות "מצה עשירה", אשר מעוררת שאלות הלכתיות נוספות. מצה עשירה היא מצה שאופים אותה מקמח שנילוש במי פירות, כגון יין, שמן, או מיץ פירות אחר, במקום במים. שאלה מרכזית היא האם מצה זו, שאינה נחשבת "לחם עוני" כפי שהמצה הרגילה מוגדרת, אסורה לאכילה לפני פסח כמו המצה הרגילה, או שמא דינה שונה.

נציין שע"פ ההלכה גדר חמץ הוא רק ע"י עירוב מים בקמח, אבל מי פירות לפי רוב השיטות בהלכה לא יכולות לגרום חימוץ.

בנושא זה, קיימת חלוקה ברורה בין מנהגי הספרדים והאשכנזים. הספרדים, נוטים להקל ולאפשר אכילת מצה עשירה גם בערב פסח ובמהלך חג הפסח עצמו. זאת מכיוון שלדעתם, מצה עשירה אינה נחשבת למצה שיוצאים בה ידי חובת אכילת מצה בליל הסדר, ולכן אין עליה את אותם איסורים החלים על המצה הרגילה בערב פסח וכמו כן בנוסף מכיוון שאין למצה עשירה גדר חמץ לכן מותר לאכולה בפסח.

לעומתם, האשכנזים מחמירים ונוהגים שלא לאכול מצה עשירה כלל בפסח, כולל בערב החג מפני שחוששים שמא נתערב מים במי פירות ואזי היא נחשבת לחמץ.

היתרים מיוחדים לאכילת מצה לפני פסח לחולים וילדים קטנים

 חולים שזקוקים למצה לצורך תזונה, במיוחד כאשר אין להם אפשרות לאכול מזון אחר שאינו חמץ. במקרים כאלה, הפוסקים מתירים להם לאכול מצה גם לפני פסח, כל עוד אין אפשרות אחרת. כמו כן, גם ילדים קטנים שעדיין לא מבינים את משמעות חג הפסח ויציאת מצרים, התירו להם לאכול מצה לפני החג, מכיוון שאין עליהם את אותה חובת הימנעות מהמצה כמו על המבוגרים.


רמב"ם, משנה תורה, הלכות חמץ ומצה, פרק ו', הלכה י"ג.
רא"ש, פירוש לתלמוד, מסכת פסחים, פרק י'.
רבי יעקב בן אשר, ארבעה טורים, אורח חיים, סימן תע"א.
שולחן ערוך, אורח חיים, סימן תע"א, סעיף ב'.
רמ"א, הגהות לשולחן ערוך, אורח חיים, סימן תע"א.
משנה ברורה, ביאור לשולחן ערוך, אורח חיים, סימן תע"א.
שו"ת אגרות משה, אורח חיים, חלק א', סימן קנה.
שו"ת יחוה דעת, חלק ו', סימן כז.
ספר שערי הלכה ומנהג, חלק אורח חיים, חלק ב', סימן קצ.
תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף קי"ט, עמוד ב'.
תלמוד ירושלמי, מסכת פסחים, פרק י', הלכה א'.

האם מותר לאכול מצות לפני פסח

מכירת חמץ

מכירת חמץ עם חב"ד תשפ"ה 2025

מקומות החמץ:
מנהג ישראל לתת תרומה במכירת החמץ: התרומה לפעילות של חב"ד בשדרות עם החיילים ותושבי הדרום!

אפשר לפנות אלינו גם באמצעות Whatsapp

קמחא דפסחא

תרמו את צרכי החג למשפחות נזקקות ונפגעי טרור תושבי הדרום ועוטף עזה