קוסמטיקה כשרה לפסח

משחת שיניים, שמפו, סבון כלים וגוף, איפור, בושם, דאודורנט, אודם, אלכוהול, נייר טואלט ועוד...

תרומה קמחא דפסחא!

תרמו למשפחות נזקקות ונפגעי טרור תושבי הדרום ועוטף עזה באמצעות חב"ד בשדרות!

תוכן עניינים

מצורפת רשימה לפי סדר א' ב' של קוסמטיקה כשרה לפסח, וכן כשרות של שאר המוצרים שאינם אוכל.

אבקת כביסה

אבקת כביסה כשירה לפסח ולא צריכה הכשר מיוחד [3].

אודם 

מעיקר הדין אודם כשר לפסח [4].

בפועל: רבים בעם ישראל נוהגים להדר ולהשתמש רק כשיש הכשר לפסח, או שאין בו אלכוהול או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

איפור

מעיקר הדין איפור כשר לפסח [5].

יש שנהגו להדר ולהשתמש רק כשיש באיפור כשרות לפסח או שאין בו אלכוהול או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

אלכוהול

אלכוהול נקי

אם האלכוהול עשוי מחמץ (חמשת מיני דגן), למרות שהוא נעשה לחיטוי ולא מיועד לאכילה, אסור להשתמש בו ויש לכלול אותו במכירת החמץ או לבערו לפני הפסח.

אם רוצים להשתמש באלכוהול, יש לקחת רק עם הכשר לפסח. הסיבה לכך: יש מקומות שמערבים בו דברים אחרים ושותים אותו [6].

אלכוהול (ספירט) לבעיר

מן הדין אין צריך לכלול אותו במכירת החמץ או לבערו לפני הפסח, הסיבה: מכיוון שהוא עומד להדלקה, מעורב בו חומר חריף ורעיל ולכן הוא אינו ראוי לאכילת כלב.

יש שנהגו בפועל להדר ולהשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שאין בו אלכוהול או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ, עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

אקונומיקה

אקונומיקה כשר לפסח ולא צריך השגחה מיוחדת. [7]

בושם

מעיקר הדין בושם כשר לפסח ולא צריך כשרות מיוחדת לפסח [8].

בפועל: רבים נהגו להדר ולהשתמש רק כשיש לבושם הכשר לפסח או שאין בו אלכוהול או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה [9].

דאודורנט

מעיקר הדין דאודורנט כשר לפסח ולא צריך כשרות והשגחה מיוחדת [10].

בפועל: רבים נהגו להדר ולהשתמש בדאודורנט רק כשיש לו הכשר לפסח או שאין בו אלכוהול או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

כפפות ניילון כשרות לפסח ('לטקס')

יש להשתמש רק כפפות ניילון שאין בהן טלק, כי הטלק עשוי מעמילן שנעשה לפעמים מחיטה (אבל בנקיונות לפסח ניתן להשתמש בזה, אך לא ליד האוכל של פסח כדי שלא יכנס לסיר וכדומה) [11].

מגבונים לחים

מעיקר הדין מגבונים לחים כשרים לפסח ולא צריכים השגחה מיוחדת [12].

לפועל טוב לקחת מגבונים לחים  עם הכשר לפסח.

אם אין בנמצא מגבונים עם הכשר לפסח, יש שכתבו לשטוף את הידיים לאחר השימוש בהם.

מטהר אוויר

מטהר אוויר כשר לפסח, ולא צריך השגחה מיוחדת [13].

מי פה

למרות שמעיקר הדין מי פה כשר לפסח ולא צריך השגחה מיוחדת כי נחשב פגום לאכילה.

בפועל יש להשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שאין בו אלכוהול או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ [14].

מי קולון

מעיקר הדין מי קולון לא צריך הכשר לפסח [15].

בפועל: רבים נהגו להדר ולהשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה[16].

משחת נעליים

משחת נעלים לא צריכה הכשר לפסח [17].

משחת שיניים

לגבי כשרות של משחת שינים לפסח יש לחלק כדלהלן:

משחת שיניים ללא טעם

מעיקר הדין: משחת שיניים ללא טעם לא צריכה הכשר מיוחד לפסח כי נחשב פגום לאכילה. בפועל: יש להשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ [18].

משחת שיניים עם טעמים

מעיקר הדין משחת שיניים עם טעמים לא צריכה הכשר מיוחד לפסח כי נחשב פגום לאכילה, בפועל יש להשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ [19].

ניר טואלט (טישו)

בדרך כלל ניר טואלט בגליל כשר לפסח ולא צריך אישור והשגחה מיוחדת, כי בדרך כלל אין בו עמילן ולכן אין בו חשש חמץ.

לעיתים בחבילות טישו איכותיות יש עמילן ולכן ראוי לקחת אותם רק אם יש הכשר לפסח.

סבון כלים

מעיקר הדין סבון כלים כשר לפסח ולא צריך הכשר והשגחה מיוחדת [20].

יש שנהגו להדר ולהשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

סבון גוף

מעיקר הדין סבון כלים כשר לפסח ולא צריך השגחה מיוחדת [21].

יש שנהגו להדר ולהשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

קרם גוף

מעיקר הדין קרם גוף כשר לפסח ולא צריך הכשר והשגחה מיוחדת [22].

בפועל: רבים נהגו להדר ולהשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

קרם פנים

מעיקר הדין  קרם פנים כשר לפסח ולא צריך הכשר והשגחה מיוחדת [23].

בפועל: רבים נהגו להדר ולהשתמש רק כשיש הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

קרם ידיים

מעיקר הדין קרם ידיים כשר לפסח ולא צריך הכשר מיוחד [24].

בפועל: רבים נהגו להדר ולהשתמש רק כשיש לקרם ידים הכשר או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

שמפו

מעיקר הדין שמפו כשר לפסח ולא צריך הכשר והשגחה מיוחדת [25].

יש שנהגו להדר ולהשתמש רק כשיש לשמפו הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

שפתון

מעיקר הדין שפתון כשר לפסח ולא צריך כשרות מיוחדת לשפתון [26].

בפועל: רבים נהגו להדר ולהשתמש רק כשיש לשפתון הכשר לפסח או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים שיש בזה.

תחליב רחצה

מעיקר הדין תחליב רחצה כשר לפסח [27].

יש שנהגו להדר ולהשתמש רק כשיש לתחליב רחצה הכשר או שידוע שהאלכוהול לא עשוי מחמץ עקב מחלוקת פוסקים כנ"ל.


תוספת הרחבה לעיון

ישנם מוצרים רבים שלא מיועדים לאכילה אבל יש בהם חמץ.

לדוגמה: פעמים רבות ה'אלכוהול' מופק מדגנים, שהם חמץ. ה'אלכוהול' מצוי בהרבה מוצרים ובינם: בשמים, משחות קוסמטיות, דאודורנטים, מגבונים לחים, ועוד מוצרי קוסמטיקה. כן הוא לעיתים קיים גם במשחות שיניים, סבונים, שמפו, חומר לניקוי לכלים ועוד…

דוגמה נוספת הינו העמילן אשר מיוצר ריבוי פעמים מחיטה ויכול להימצא בכפפות ידיים, נייר אפיה, מפיונים, ועוד.

כמה טעמים נאמרו בספרי ההלכה לאסור את ההשתמשות במוצרים שיש בהם חמץ, גם כשלא ראויים לאכילה, מהם:

  • גם אם החמץ שבתוך דברים אלו בטל לפני החג , הרי לעתים הוא חוזר להיות ראוי בתוך פסח עצמו.
  • במקרים רבים החמץ הוא העיקר, למרות שלא בטוח שהינו העיקרי בכמות ('דבר המעמיד'), כי הוא הגורם להפיץ את הריח וכדומה, ולכן הוא אינו בטל גם לפני פסח.
  • כאשר נעשה למטרה מסוימת (למשל להפיץ ריח) ומטרתו של החמץ הושלמה, החמץ כבר לא נחשב כחמץ שאינו ראוי, והראיה שהינו ראוי לאותה מטרה. לכן אין להשתמש בחמץ זה.
  • יש דברים שלא ברור האם הם נחשבים 'לא ראוי לאכילת כלב', זאת אומרת שכאשר אינו ראוי בגלל מרירות או חריפות נחשב עדיין חמץ.

לכן למעשה:

אמנם ההלכה היא שאין איסור להשהות דברים אלו בבית ולהשתמש בהם, כי אינם ראויים לאכילה[1].

לגבי חלק מהדברים, נהגו רבים מאוד להשתמש רק באלה שיש להם הכשר , ובפרט בימינו שמצוי בקלות לקנות מוצרים עם הכשר לפסח.

אלכוהול במוצרים

מכיוון שאלכוהול מיוצר פעמים רבות מחמץ, רבים נמנעים מלצרוך אותו בפסח בתוך מוצרי ההיגיינה והטיפוח וזאת למרות שבמוצרי ניקיון, קוסמטיקה וטיפוח על פי רוב האלכוהול אינו ראוי למאכל כלב ולכן אין לו גדר של חמץ.

הסיבות להקל במוצרים המכילים אלכוהול בפסח:

  1. אלכוהול: בדרך כלל בחומרי ניקיון ובקוסמטיקה וכדו', האלכוהול אינו ראוי למאכל כלב ולכן אינו אסור בפסח. לפועל ראו ברשימה המובאת לקמן פירוט מוצרים.
  2. ויטמיןE (Vitamin E): מעבר לכך שאף הויטמין E הקיים במוצרי קוסמטיקה אינו ראוי, על פי רוב, למאכל כלב, קיימים גם היתרים נוספים לזה, כגון: יש גם ויטמין E סנטתי שלא עשוי מנבט חיטה לכן לא ברור שהויטמין E הקיים במוצרי בקוסמטיקה וכדו' עשוי מחיטה. כמו כן יש המתירים את הויטמין מחיטה משום שהוא נמצא בתוך השמן של הנבט חיטה ושמן לא מחמיץ.

כלל הלכתי "ראוי למאכל כלב"

הכלל ההלכתי להגדיר חמץ שכבר אינו נחשב כחמץ כלל ומותר להשאירו בבית מוגדר כ"אינו ראוי לאכילת כלב". מהטעמים לכך שצריך לא להיות ראוי דווקא למאכל כלב ולא רק למאכל אדם:

הגדרה הבסיסית היא שכל מה שראוי לאכילת אדם נקרא אוכל. אבל בגלל שגם דבר שכבר אינו ראוי למאכל אדם, האדם עדיין יכול לאוכלו בדוחק רב, לכן עדיין נקרא 'חמץ' עד מתי שאפילו כלב לא יכול לאכול ואז בוודאי שאדם לא יאכל את זה אפילו בשעת הדחק[2].

מקורות

[1] ראה שו"ע הרב או"ח סתמ"ב סעיף כד.

[2] בית יוסף או"ח סימן קס. שו"ע הרב סתמ"ב ס"כ-כא. טעם נוסף עי' בתוספות בכורות כג,ב ד"ה אחת ויש נפק"מ לדינא ואכ"מ ולכך הבאתי את הב"י ושכ"כ בשו"ע.

[3] שהרי הוא פגום ואפילו משתמשים בו לפגום חמץ.

[4] שו"ת חזון נחום סמ"ו. חוט שני פסח עמ' צה. אור לציון ח"ח עמ' צד. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[5] שו"ת חזון נחום סמ"ו. חוט שני פסח עמ' צה. אור לציון ח"ח עמ' צד. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[6] אגרות משה או"ח ח"ג סב.

[7] שהרי הוא פגום ואפילו משתמשים בו לפגום חמץ.

[8] שו"ת חזון נחום סמ"ו. חוט שני פסח עמ' צה. אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[9] שו"ת תשובות והנהגות ח"ה סקכ"ז, יד משה עמ' כח ועוד.

[10] שו"ת חזון נחום סמ"ו. חוט שני פסח עמ' צה. אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[11] מנוחת אמת (גרוס) עמ' רסא, חוקת הפסח (פרץ) עמ' יט.

[12] החזו"ע ועוד וכ"כ הרבנות הראשית וכ"כ בעוד כמה מקומות. וראה מש"כ במכון שלזינגר להלכה ורפואה וז"ל: "שימוש במגבונים שיש בהם ויטמין E הינו מותר בשימוש, והגם שויטמין E מופק מנבט חיטה אך מאחר שנפסל קודם זמן אסורו מאכילת כלב מותר לקיימו וה"ה שמותר בהנאה אך לא באכילה. ועכ"פ אם ישנה אפשרות להשתמש במגבונים אחרים תבוא עליכם ברכת טוב".

[13] שהרי הוא פגום.

[14] ראה בקנה בושם ח"א סכ"ה.

[15] שו"ת חזון נחום סמ"ו. חוט שני פסח עמ' צה. אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[16] שו"ת תשובות והנהגות ח"ה סקכ"ז, יד משה עמ' כח ועוד.

[17] שהרי הוא פגום.

[18] הלכות פסח (איידער) עמ' 27 בשם ר"מ פינשטיין, חוט שני פסח עמ' צז, קנה בושם ח"א סכ"ה.

[19] הלכות פסח (איידער) עמ' 27 בשם ר"מ פינשטיין, חוט שני פסח עמ' צז, קנה בושם ח"א סכ"ה.

[20] שו"ת קנה בשם ח"ג סכ"ו ובעוד מקומות רבים, ובחוט שני עמ' צה כתב שעדיף עם הכשר.

[21] הליכות שלמה פסח פ"ד יא.  הגר"י נויבירט במוריה שנה כז גל' יא עמ' קנט. שו"ת אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[22] הליכות שלמה פסח פ"ד יא.  הגר"י נויבירט במוריה שנה כז גל' יא עמ' קנט. שו"ת אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[23] הליכות שלמה פסח פ"ד יא.  הגר"י נויבירט במוריה שנה כז גל' יא עמ' קנט. שו"ת אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[24] הליכות שלמה פסח פ"ד יא.  הגר"י נויבירט במוריה שנה כז גל' יא עמ' קנט. שו"ת אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[25] הליכות שלמה פסח פ"ד יא.  הגר"י נויבירט במוריה שנה כז גל' יא עמ' קנט. שו"ת אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[26] שו"ת חזון נחום סמ"ו. חוט שני פסח עמ' צה. אור לציון ח"ח עמ' צד. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

[27] הליכות שלמה פסח פ"ד יא.  הגר"י נויבירט במוריה שנה כז גל' יא עמ' קנט. שו"ת אור לציון ג, ח, ו. שו"ת חזו"ע ח"ב במצרכי מזון ס"י.

קוסמטיקה כשירה לפסח

מכירת חמץ

מכירת החמץ באמצעות האתר הסתיימה!

באפשרותכם להמשיך לתרום עבור מצוות 'קמחא דפסחא'.

לחצו כאן לתרומה בביט או אשראי

חג פסח כשר ושמח

אפשר לפנות אלינו גם באמצעות Whatsapp

קמחא דפסחא

תרומה קמחא דפסחא תשפ"ה 2025

תרומה למשפחות נזקקות ונפגעי טרור תושבי הדרום באמצעות חב"ד בשדרות