הכשרת כיריים לפסח
קודם שנבאר את ההלכות הכשרת כיריים לפסח, כיריים גז וכיריים חשמליות.
נדגיש שהעדיפות היא לרכוש כיריים מיוחדות לחג ולהימנע מהכשרת הכיריים הקיימות, וכן המנהג בחב"ד להימנע מלהכשיר את הכיריים.
לא תמיד מתאפשר להחזיק בבית כירים מיוחדות לפסח ונבאר כאן את ההלכות ההכשרה של הכיריים.
נזכיר לבצע מכירת חמץ קודם הפסח ניתן לערוך את המכירה כעת אונליין באתר.
איך מכשירים כיריים גז לפסח?
הכיריים מורכבות מחלקים שונים וכל חלק יש דרך הכשרה ייחודית משלו.
חצובות
חצובות הם החלק שהסירים מונחים עליהם, ראשית יש לנקות היטב את החצובות.
לאחר מכן יש להכשיר את החצובות על ידי ליבון, כלומר הכשרה על ידי אש ישירות ולא על ידי הגעלה במים רותחים.
הסיבה שצריך להכניס את החצובות לאש, משום שהחצובות בלעו מהאוכל ישירות באמצעות האש ולא באמצעות מים, לכן ע"פ הכלל שלמדנו "כבולעו כך פולטו" גם הפליטה צריכה להיות על ידי אש.
ישנם שני סוגי ליבון, ליבון קל וליבון חמור.
הדעה הרווחת בפסיקה ההלכתית שיש להכשיר את החצובות על ידי ליבון קל, ניתן להכניס את החצובה לאש למשך כמה דקות.
שיטת חב"ד בהתאם לדעת אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך הרב, להצריך ליבון חמור לחצובות.
לאחר ההכשרה יש המחמירים לעטוף את החצובות בנייר כסף עבה.
המבערים
הם החלק שנמצא היכן שיוצאות הלהבות, ראשית יש לנקותם מכל לכלוך ושומן ולאחר מכן יש להדליק את כל המבערים למשך שעה.
המגש המונח תחת החצובות
על המגש נשפך האוכל שגולש מהסיר בשעת הבישול, יש לנקות היטב באופן יסודי עם חומר ניקוי מתאים.
באם יש אפשרות לשלוף את המגש ולהכשיר אותו באמצעות הגעלת כלים זו הדרך הטובה ביותר.
ברוב המצבים לא ניתן לשלוף את המגש והדרך להכשיר היא על ידי עירוי מים רותחים, בנוסף יש לכסות בנייר אלומיניום את המגש.
כפתורי הגז
יש לנקותם באופן יסודי מכל לכלוך ושומן הדבוק בהם ואם אפשר אזי טוב לפרקם כדי שהניקיון יהיה בצורה הטובה ביותר.
הכשרת כיריים חשמליות לפסח
הכשרת כיריים חשמליות לפסח: יש לנקות את הכיריים היטב לחכות 24 שעות ולאחר מכן להדליק את הכיריים החשמליות במשך שעה, בנוסף יש לעטוף את הכירים החשמליות בנייר כסף.
כיריים חשמליות המצופים בפורצלן (חרסינה)
אין לכיריים אלו הכשר לפסח וצריך לנקות את הכיריים באופן יסודי ולהפעילם למשך כשעה.
למרות ההכשרה אין להשתמש בכירים ישירות אלא חובה לצפותן בכיסוי מיוחד לפסח ועדיף להשתמש בשני כיסויים ולהקפיד שיהיה יבש בין השכבות.
אז ניתן להשתמש בכיריים ע"פ הכלל ההלכתי "שאין הבלוע יוצא מכלי לכלי בלא רוטב" ולמרות שהמשטח בלוע בו איסור אבל בעקבות ההפסק המפריד הטעם לא יפלט לדבר המאכל.